Sers Leute,
kann mir jemand schreiben, wie viele Nm es braucht um die Zylinderkopfabdeckungen wieder ordnungsgemäß anzuschrauben!!??
Besten Dank im Voraus
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Sers Leute,
kann mir jemand schreiben, wie viele Nm es braucht um die Zylinderkopfabdeckungen wieder ordnungsgemäß anzuschrauben!!??
Besten Dank im Voraus
besten Dank für die Info
Die Frage nach Anzugsdrehmomenten kam im Forum ja schon häufiger...gibt es denn irgendwo in der allwissenden Müllhalde 'ne Liste dafür?
Wenn ja, dann wäre ein Permalink doch gut, wenn nicht, eine zusammenstellen und hier im Forum verankern.
Nur so 'ne Idee...
Ich habe eine Werkstatt CD von der GS.
Das müssten doch an vielen Schrauben die gleichen Drehmomente sein.
Ob ich das aber in mühevoller Kleinarbeit raussuchen soll, puh...
Ich habe eine von der 9t. Wenn Interesse besteht bringe ich sie mit nach Fulda
Ich habe eine von der 9t. Wenn Interesse besteht bringe ich sie mit nach Fulda
Wenn Du mir eine Kopie mitbringen könntest Micha, wäre gut. Gibt ein Bier dafür.
Und für den übermütigen Anton bringe ich ne Fliegenklatsche mit, der hat wohl Zuhause niemanden der ihm ab und zu was überbrät...
Große Klatschen werden in Deinem Fall völlig überbewertet, Anton.
Ej Jungs, ihr habt doch einen (ne eigentlich ganz viele) Laber-Freds, wo ihr euch nach Belieben austoben könnt. Ich gönn euch das, ist OK, aber müllt bitte nicht jeden Beitrag mit eurer Vorfreude auf das nächste kuschlige Zusammensein zu.
Das steht dir vollkommen frei... genauso wie es mir frei steht, meine Meinung zu sagen.
Würdest du das bitte für Double X in deutsch schreiben
Männer.....mir fehlen die Worte.....
Ich fänd's klasse wenn wir es hinbekommen, respekt und niveauvoll miteinander umzugehen....ich möchte hier weder mit gelben noch roten Karten winken, obwohl diese fast schon angebracht wären....
Also, mal durch den Kopf gehen lassen....ein nettes Shake Hands und meidet euch, wenn Ihr Euch nicht riechen könnt aber keine Tritte unter die Gürtellinie!
In diesem Sinne....
Gruss Jo
Im SV-Forum gab es eine Knowledgebase, in der solche Angaben gesammelt wurden. Vielleicht kann man (ich kann es nicht) hier auch sowas einrichten.
Engine oil, capacity
with filter change
max 4.0 l
Engine oil, specified level
Between MIN and MAX marks
Valves with springs
Inlet valve clearance
Engine cold max 35 °C
0.13...0.23 mm
Exhaust valve clearance
Engine cold max 35 °C
0.30...0.40 mm
Spark plugs, manufacturer and designation
NGK MAR8B-JDS
Fuel preparation and control
Pressure differential between intakes
with throttle valves closed (engine idling)
max 25 mbar
with throttle valves slightly open, 1400...1800 min-1
max 15 mbar
Clutch-fluid level (repairs)
with new clutch liner, reservoir horizontal
Mark in reservoir
Hydraulic fluid (Vitamol V10)
Gearbox oil, capacity
to bottom edge of thread in filler neck
0.7 l
Gear oil (Castrol SAF-XO)
Front axle, front-wheel steering
Capacity per fork leg
approx. 575 ml
Telescopic fork oil (Telescopic fork oil SAE 7.5)
Level of fork oil in fork leg (air chamber)
Forks fully compressed, compression spring and spacer removed
80 mm
Telescopic fork oil (Telescopic fork oil SAE 7.5)
Telescopic forks
Projection of fork tube in fork bridge, top
Top of the top fork bridge aligned with the fifth groove
Bowden cables
Setting of throttle-cable play at outermost diameter of rubber grip, engine cold max 35 °C
2.5
+ 0.5 mm
− 0.5 mm
Rear axle, rear-wheel drive and rear-wheel guidance
Bevel gears, oil capacity
Oil change
180 ml
Gear oil (Castrol SAF-XO)
Brakes
Brake fluid level, front
Brake-fluid reservoir horizontal, motorcycle upright.
It is impermissible for the brake fluid level to drop below the MIN mark.
Hydraulic fluid (Brake fluid, DOT4)
Brake fluid level, rear
Brake-fluid reservoir horizontal
Do not permit the brake fluid level to drop below the MIN mark.
Hydraulic fluid (Brake fluid, DOT4)
Front brake
Brake disc thickness, front
When new
4.5 mm
Wear limit
4 mm
Brake-pad wear limit, front
Friction pad only, without backing plate. The wear indicators (grooves) must be clearly visible.
1.0 mm
Brake disc lateral runout, front
At circumference
max 0.15 mm
Rear brake
Brake-pad wear limit, rear
Friction pad only, without backing plate. Make sure that the brake disc is not visible through the bore in the inboard brake block.
1.0 mm
Brake disc thickness, rear
When new
5 mm
Wear limit
4.5 mm
Brake-pad wear indicator
3 rings visible
Brake-pad thickness min. 75 %
2 rings visible
Brake-pad thickness min. 50 %
1 ring visible
Brake-pad thickness 50-25 %
No ring visible
Replace brake pad
Brake disc lateral runout, rear
at outside circumference, components cooled
max 0.35 mm
Motorcycle wheels
Permissible front-wheel imbalance
max 5 g
Permissible rear-wheel imbalance
max 5 g
Permissible rear-wheel balancing weight
max 80 g
Permissible front-wheel balancing weight
max 80 g
Wheels with bearings
Vertical runout, rear wheel
max 1.7 mm
Lateral runout, rear wheel
max 1.7 mm
Tire pressure, front tire cold
2.5 bar (36.259 PSI)
Tire pressure, rear
One-up, tyre cold
2.5 bar (36.259 PSI)
Two-up, tire cold
2.9 bar (42.061 PSI)
Wheel valve test pressure
4 bar (58.015 PSI)
Headlight
Distance between headlight and vertical surface
5 m
For headlight adjustment
Distance between light/dark cut-off and mark at height of centre of headlight
Suspension set to basic setting and vehicle loaded with 85 kg
7.5 cm
Oil drain plug to crankcase
M16 x 1.5
32 Nm
Cylinder head cover to cylinder head
M6
10 Nm
Housing cover
Cover to engine
M5 x 16
5 Nm
Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Oil filter to crankcase
Lubricate sealing ring with engine oil
11 Nm
Spark plug to cylinder head
M10 x 1
12 Nm
Fuel tank to front frame
M8 x 18
19 Nm
Oil cooler to front frame
M6 x 25
10 Nm
Exhaust system parts with mountings
Servomotor of exhaust-flow control valve to rear frame
M6 x 20
8 Nm
Clamp to silencer and exhaust manifold
M8 x 40 - 10.9
25 Nm
Silencer to rear-seat frame
M8 x 40
10 Nm
Clutch actuation (hydraulics)
Clutch slave cylinder to gearbox
M6 x 18
8 Nm
Clutch line to clutch lever fitting
M10 x 1
7 Nm
Clutch line to clutch slave cylinder
M10 x 1
7 Nm
Gearbox oil filler plug
M14 x 1.5
30 Nm
Gearbox oil drain plug
M18 x 1.5
30 Nm
Telescopic forks
Clamping screws (quick-release axle) in axle holder
M8 x 35
Tighten each screw in alternate sequence three times
19 Nm
Fork bridge, bottom, to fork fixed tube
M8 x 30
Tighten screws six times in alternate sequence
with washer
19 Nm
Fork bridge, top, to fork fixed tube
M8 x 25
19 Nm
Locknut to cover
20 Nm
Adjustment specification, steering-head bearing
bottom slotted nut, M30 x 1
Tightening torque, 40 Nm
Swing the forks 3x to left/right through full arc of travel
slacken (forks turned fully to the left), 60°
Tightening torque (forks turned fully to right), 15 Nm
Rubber washer
top slotted nut, M30 x 1
Tightening torque, 1 Nm
Secure with circlip
turn further until circlip can be installed
Adjusting steering-head bearing (for maintenance)
Bottom slotted nut, M30 x 1
(forks turned fully to right), 15 Nm
Rubber washer
Top slotted nut, M30 x 1
Tightening torque, 1 Nm
Secure with circlip
turn further until circlip can be installed
Cover to fixed fork tube
20 Nm
Fork bridge, top, to steering tube
M28 x 1
100 Nm
Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Damper unit to fork base
M10 x 1.25 x 40 - 10.9
30 Nm
Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Motorcycle handlebars
Clamping block (handlebar clamp) to fork bridge
M10 x 80 - 10.9
1. front, to fork bridge
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
or, Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
38 Nm
M8 x 30
2. rear to clamping block
19 Nm
Handlebar lever fitting to handlebar
M6 x 30
8 Nm
Steering damper to fork bridge
M8 x 50, Replace nut
19 Nm
Thread-locking compound (mechanical)
Housing for bevel gears, rear
Oil drain plug in bevel gears
M12 x 1
20 Nm
Oil filler plug to bevel gears
M12 x 1.5
20 Nm
Brake disc to front wheel
M8 x 27 - 10.9, Replace screw
tighten in diagonally opposite sequence
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
19 Nm
Brake caliper on telescopic fork
M10 x 65
38 Nm
Bleed screw in front brake caliper
M8
10 Nm
Grub screw (brake pads) in brake caliper
6 Nm
Brake caliper to bevel gears
M8 x 25
24 Nm
Brake caliper, rear, bleed screw
5 Nm
Brake disc to wheel carrier
M8 x 15.5, Replace screw
tighten by stages in diagonally opposite sequence
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
1st tightening torque, 12 Nm
2nd tightening torque, 30 Nm
Brake line to fork bridge
M6 x 16
8 Nm
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
or, Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Quick-release axle in axle holder (front wheel)
M24 x 1.5
50 Nm
Rear wheel to wheel carrier
M10 x 53 x 1.25
tighten in diagonally opposite sequence
60 Nm
Spoke nipple on spoke
M4.5
3.5 Nm
Side stand to pivot mount
M10 x 1
40 Nm
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
or, Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Side-stand switch to pivot-bearing screw
M6 x 16
6 Nm
Thread-locking compound (Micro-encapsulated)
or, Thread-locking compound (Loctite 243, Medium strength)
Wheel cover, front, to forks
M5 x 20
5 Nm
Mirror (lock nut) to adapter
Left-hand thread, M10 x 1.25
22 Nm
Adapter to clamping block
M10
25 Nm
Bracket for front seat to rear frame
M6 x 20
8 Nm
M8 x 40
19 Nm
Mount for front seat to bracket
M6 x 17.5
8 Nm
Screw-type terminal (positive terminal) to battery-positive connection point
M6 x 14
2 Nm
Clutch switch to handlebar fitting
Screw for plastic, 2.2 x 16
0.4 Nm
Headlight to bracket
M8 x 40
19 Nm
Bracket for headlight to fork bridge
M6 x 20
8 Nm
Vielen Dank Markus. Das ist ja schonmal einiges....
Grummel grummel grummel........
Datt janze jez ma in German, prego.....
Ach lass, ich zieh sowieso ganz ganz selten mit Drehmoment an.
Moin Werner, dachte mir schon, dass Dir das nicht so gefällt aber der gute Markus weilt in "Down Under" soll heißen 'Australien'.
Da gibts halt alles in englisch...
Es muss aber doch möglich sein, sowas auch in ninTs Muttersprache zu bekommen. Ich meine jetzt weder bayerisch, noch berlinerisch.
Moin Werner, dachte mir schon, dass Dir das nicht so gefällt aber der gute Markus weilt in "Down Under" ...
So kann man die niederbayerische Provinz natürlich auch nennen...
Super, das jetzt gerne noch als Tabelle,
dann wär ich glücklich
Grüsse Olli
Ich auch.
Hat denn niemand das Werkstatthandbuch?